finskaflikkan

Alla inlägg under april 2014

Av Kattis - 23 april 2014 07:58

Lägger in bilder från senaste tiden.
Har färgat håret igen som ni kan se.
Vi har målat ägg och hejjat på Fbk som tyvärr inte vann smguld, jag har gjort en cheesecake med lemoncurd på och den smakade gudomligt.
Vi har ätit oss mätta på godis (Colin mest) :-) vi har haft picknick i skogen och massa annat.

Av Kattis - 15 april 2014 15:23

Påbörjat en behandling idag med salazopyrin EN, mot min psoriasisartrit, den medicinen ska "bromsa" utvecklingen av sjukdomen om den funkar på mig. Hemska biverkningar på den och ännu värre på andra sorter om inte denna funkar så håll tummarna! Tur man måste gå lämna prover var 14e dag nu första 3 månaderna för att kolla så jag inte blir sämre. För medicinen angriper ju inte bara inflammationen utan allt i kroppen i princip. Det viktigaste är iaf att jag inte får hög feber och fula utslag så kmr jag förbli lugn!

Kommer bli sjukskriven länge nu iom att de kan ta minst 3månader innan man märker av medicinen hjälper.
Barnplanerna kan man lägga på hyllan iaf!
Nästan så man kan göra de för gott. Känns så nu.

Kommer inte ens klata av att jobba inom vården längre, efter bara nån timme på jobbet så har jag så ont så jag haltar fram och när man sen kmr hem ligger man i fosterställning i nga dygn. :-(

Ingen rolig sjukdom!!!!

I början på maj ska jag på röntgen också för att kolla hur de ser ut i lederna m.m
Ställena jag har mest problem på är höfterna, fötterna, händerna, ländryggen.

Dessutom fått börja på antidepressiva i förra veckan i torsdags då jag inte kan hantera allt som händer på något bra sätt. Fått och haft så många ångestattacker så jag varit helt slut före lunchtid.

Hade inte H funnits hade jag inte vetat hur jag orkat med lillfis nu.. <3

Nä får räcka nu tills nästa gång.

Av Kattis - 8 april 2014 09:37

 


Förutom att knåda, mala, hacka, skära och vispa är MUM5 också en snygg inredningsdetalj i köket. Maskinen har tidigare vunnit pris i den prestigefulla designtävlingen Red Dot Design Award och har nu även utsetts till ”Bra köp” av den ledande konsumenttidningen Råd & Rön. Tävla om en vaniljvit Bosch MUM5 värde cirka 3600 kronor. Tävlingen hittar du här: http://blogg.alltforforaldrar.se/emmalous/2014/03/12/tavling-vinn-bosch-mum5-vaniljvit-hushallshjalp-varde-ca-3600-sek/

Av Kattis - 8 april 2014 07:00

fyfan va jag har mått dåligt sista tiden! I onsdags förra veckan vad jag superorolig och dålig i magen.

På vägen hem från jobbet (fick gå mitt i passet) så känns de som att jag ska svimma när som helst.

Har som spagettikänsla i benen och magen känns som att den är ut och in.

Kraftig huvudvärk, torr i munnen, yrsel... Trodde verkligen att jag där och då skulle falla ihop.

Går istället för hem raka vägen till vårdcentralen. Får komma in på akutrummet. Kritvit i ansiktet och dom trodde ju de va hjärtat. Prover tas, blocdtrycket skyhögt på sina härliga 177/107   

puls dock normal på 80-88 pendlade den.

Man tog ekg och den va normal. Som tur är!

Men vart sjukskriven resten av veckan för att få ner trycket.

Min betablockerare jag äter sen flera år höjdes i dosen och sen va de bara att klampa hem så gott de gick efter 3 timmar på Vc.


Helgen va hur bra som helst, va på promenader, laga mat och umgicks med familjen, tvätta i tvättstugan m.m Vanligt svenssonliv helt enkelt.

Så kommer söndageftermiddag och de här konstiga måendet kommer igen.

Exakt samma symptom som jag hade i onsdags, bara att nu slog hjärtat fort och fick en hel del extraslag, så pass många att jag flög upp ur soffan ?!

Tar oxascand för att lugna ner mig på nå vis och lyckas somna i dimmorna där nånstans.

Igårmorse när jag vaknar mår jag lika illa som när jag somnade.

Det svajade ihuvudet, gungade i marken så fort jag rörde mig, rummet snurrade, vibrerade bak i huvudet, yrsel, illamående emellanåt, öronsus, skakar och darrar i hela kroppen, smackar med tungan för jag är så torr i mun men kan inte få i mig vatten, vill inte ha det!

Och så kommer den där känslan som att jag ska kollapsa, vill bara krypa ut ur mitt egna skinn och rymma.

Gråter hejvilt, är som att stänga av och på en jävla kran. Och ärligt talat vet jag inte ens varför jag började gråta, de bara kom av sig själv. Antagligen av utmattning, rädsla och oro så här i efterhand. Men då förstog jag inte när jag va mitt i det.

Gåt till Vc igen ser ut som ett vamdrande lik, fryser, svettas, mår illa, skakig, yrsel och ja allt de där. Dom tar in mig igen akut för jag ser ut som jag gör.   

Alla prover bra fortfarande. Blodtrycket har t.om sjunkit till 140/95.

Så de va bara att knalla hem igen övertygad om att jag är galen i skallen. Att jag inbillar mig eller nåt.


Kommer hem och mår verkligen apa. ENda jag får i mig i matväg är lite fil och banan.

På kvällen får jag i mig en halv avokado och 1msk tonfiskröra. (gott som fan)

Och sen somnar jag av ren utmattning.


Och så idag. Ska jag till Vc. Har dock tid dit nu för att lämna blodprover, vi ska kolla alla depåer i kroppen, elektrolyterna ska kollas. Ja sånt som man inte kollar så ofta helt enkelt.

Har lyckats få i mig 1påse nutrilett nu utan att kräkas.

Är fortf yr som en vivelvind.

Ja som sagt har mått som en påse skit. Bokstavligt talat.

Och är inte de mista bra än heller.


Och efter att ha talat med en klok kvinna så vet jag vad de beror på, har jag nog vetat långt, långt  inne i mig men de blir mer verkligt när man fått höra av en utomstående.


Det vore konstigt om jag mådde bra!

Av Kattis - 6 april 2014 15:37

Tänkvärt! Och nåt måste jag ha i minnet ständigt!!!

Av Kattis - 5 april 2014 11:44

Börjar inse mer och mer så jävla bra jag är! :-) känns för jävla gött! Behöver bara stå ut i nga månader till så är allt så mkt bättre!!!
:-)


Denna fåtöljen skulle jag gärna vilja ha!! Älskar böcker och kunde jag ekonomiskt bygga en så skulle jag bygga ett helt bibliotek med bara mina favoritböcker :-)

Ha en fortsatt fin lördag! <3

Av Kattis - 4 april 2014 19:33

Nötfärs
Salt
Svartpeppar
Senap (Dijon)
Timjan
Creme fraiche

Blanda smeten väl. Rulla till stora bollar gör ett hål i mitten för fetan och rulla ihop den igen.
Lägg i en form häll på tomatsås (vi.använde. Ekologisk) in i ugnen på 200grader tills de e klart. Till hade vi Fried Rice och enkel grön sallad.
Fyfaaaaaaan vilken fredags middag!!!!
Va som fyrverkerier i munnen. Nam!!!! :-)

Trevlig helg!

Bloggdesign av yrlaklara.se ©

Presentation


19/2-18 är den första dagen i mitt nya liv. Tillsammans med Itrim så ska jag både bli hälsosammare och hitta min motivation till att träna och ändra de gamla vanorna. :-)
Att jag blir smalare på köpet är inte direkt fy &skam. 😊
Är ensamstående

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Blue Flower Design Pointer

Skapa flashcards