finskaflikkan

Alla inlägg den 6 november 2015

Av Kattis - 6 november 2015 08:14

Igår lagade jag en gratäng som smakade väldigt gott.
Va lite skeptisk till kryddningen i köttfärsen då jag aldrig nånsin använt de förut i just kött sas. Men de va farligt gott alltså. :-)

Gjorde en Moussaka med potatis, tyckte äggplantorna va alldeles för dyra och man behövde minst 3 st i riktig Moussaka. :-)

Iaf köttfärssås:
400g nötfärs
1 vitlöksklyfta finhackad
1gullök finhackad
1tsk salt
2kryddmått svartpeppar
2kryddmått kanel
400g krossade tomater
1finriven morot

12kokta potatisar skivade

Bechamelsås:

Smör/mjöl redning
3-4dl mjölk
Salt efter egen tycke och smak
En näve riven ost jag använde de vi hade hemma, en helt vanlig svecia.
Och så 2 uppvispade ägg.

Och så varva jag potatis och köttfärssåsen.
Först 1/3 potatis i smord ugnsfast form.
Hälften av köttfärssås på.
Sen ett varv potatis till och resten av köttfärssåsen på.
Och så resten av potatisen på och häll över all Bechamelsås på.
Och ha på riven ost. Jag valde ekologisk mozzarella. :-)
In i ugnen i ca 40-45min i 200grader.

Låt stå i nga minuter innan ni hugger in. :-)
Mums!!!!

Och så gjorde jag en supergod efterrätt.
1 ark smördeg på rulle.
1 chokladkaka 200g (jag valde sweishernöt) och så fläta jag in kakan i smördegen och pensla på ägg oxh hackade lite Sötmandel och hade på, in i ugn i 22-23 min på 200grader.
Servera genast med tex vaniljglass!
De va mums mums de med. :-)

Bloggdesign av yrlaklara.se ©

Presentation


19/2-18 är den första dagen i mitt nya liv. Tillsammans med Itrim så ska jag både bli hälsosammare och hitta min motivation till att träna och ändra de gamla vanorna. :-)
Att jag blir smalare på köpet är inte direkt fy &skam. 😊
Är ensamstående

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26
27
28
29
30
<<< November 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Blue Flower Design Pointer

Ovido - Quiz & Flashcards